ПОЛОЖЕННЯ ПРО ПЛАНУВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

ПОЛОЖЕННЯ ПРО ПЛАНУВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗДО №2 «СОНЕЧКО»

Загальні положення.

Планування  –  це завчасне визначення порядку, послідовності здійснення освітнього процесу зі вказівкою необхідних умов, використаних засобів, форм, методів.

Планування роботи  в ЗДО №2 «Сонечко»  відповідає дотриманню нормативно-правових документів:

  • наказ МОН «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» від 13.05.2015 № 520/26965
  • наказ ДСЯОУ «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти» від ЗО. 11.2020 №01-11/71
  • лист МОН «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік» від 07.07.2021 № 1/9-344

Освітня робота здійснюється за: Базовим компонентом дошкільної освіти (нова редакція) / наказ МОН молодь спорту України № 33 від 12.01.2021 р.; освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (наук. кер. проекту – Огнев’юк В.О. / Міністерство освіти і науки молоді та спорту України, 2021 р.). Лист МОН від 23.07.2020 №1/11-4960;  парціальною освітньою програмою: «Про себе треба знати, про себе треба дбати».

Вимоги до планування.

       Планування  освітньої роботи в різних вікових групах відповідає наступним вимогам:

– орієнтування на пріоритетні потреби сьогодення у забезпеченні належної якості розвитку, вихованості і навченості дитини дошкільного віку;

– забезпечення прав дитини на реалізацію свого природного потенціалу, її основних життєвих тенденцій до самореалізації, саморозвитку і самозбереження;

– забезпечення прав педагога на свободу вибору під час визначення форми планів, напряму та змісту власної педагогічної діяльності;

– врахування досягнень сучасної психологічної, педагогічної наук, передового педагогічного досвіду;

– здійснення на засадах доцільності, помірності, відповідності обраній стратегії та державній програмі; враховувати міжпредметні, інтегративні зв’язки, досягаючи взаємопроникнення і логічного підпорядкування всіх складових плану під час вибору тематики різних форм роботи з дітьми, визначення ускладнень змісту і методики їх проведення.

Види планування.

       Освітня робота вихователів відображається у перспективних і календарних планах, складові яких взаємопов’язані за змістом та здійснюється за блоково-тематичним принципом на ґрунті інтегрованого підходу.

Види роботи, яка планується на місяць:   

  • комплекс ранкової гімнастики на два тижні (з ускладненням на другий тиждень),
  •  гігієнічна гімнастика, робота з батьками, протиепідемічна заходи   
  • орієнтовна сітка організації життєдіяльності за блочно-тематичним підходом.
  • інші види робіт (в т.ч. види діяльності, пов’язані з поглибленою роботою над проблемною темою, дослідно-експериментальна діяльність тощо).

 Освітній процес характеризується проблемно-ігровою спрямованістю, передбачає пізнавальне спілкування вихователя і дітей, самостійність дітей, особистісно орієнтований підхід педагога. Проводиться у формі педагогічного спілкування в колі, різних видів занять, освітніх ситуацій та подорожей, тематичних проектів, прогулянок, екскурсій, дослідницько-пошукової діяльності, ігор, гурткової роботи, продуктивної праці, самостійної діяльності дітей відповідно до завдань фізичного, соціального, комунікативного, пізнавального та художньо-естетичного розвитку.

Форми проведення занять: пізнавально-розважальні ігри-заняття, ігри-стратегії, квести, геокешинг, освітні-ситуації та подорожі.

Заняття, що вимагають підвищеної активності та розумового навантаження проводиться в першу половину дня, в дні найбільшої працездатності ( вівторок, середа).     

Орієнтовний розклад організованої діяльності протягом дня  складено з урахуванням Гранично допустимого навантаження відповідно пріоритетних напрямів дня згідно розкладу з чергуванням різних видів діяльності, зокрема: пізнавальної, пошуково-дослідницької, конструктивно-будівельної, рухової, театралізованої діяльності та СХД.

Блоково-тематичне планування освітнього процесу  передбачає творчий підхід педагогів: оновлення методів та прийомів в організації роботи з дітьми, впровадження інноваційних технологій, що допомагає забезпечити якість дошкільної освіти.

Блочно-тематичне планування освітнього процесу є одним з ефективних інструментів реалізації принципу інтеграції і сприяє кращому засвоєнню знань, умінь і практичних навичок дошкільників з відповідної теми, яка пропонується для вивчення і закріплення протягом одного-двох тижнів. Інтеграція – це шлях і спосіб формування у дітей цілісної картини світу.

Форма календарного планування залишається довільною (графічною, текстовою або графічно-текстовою):

Основні структурні компоненти перспективного плану на місяць:

  1. Тематика інтегрованих навчально-виховних  блоків.

       2. По 2 комплекси ранкової гімнастики та гімнастики пробудження після сну. Загартувальні процедури (із зазначенням назв усіх процедур і норм (перебігу) загартування). Навчально-виховна робота, спрямована на розгортання сюжетно-рольової гри (до 2-3-х ігор на місяць);

       3. Перспективне планування організованої навчально-пізнавальної діяльності на місяць (сітка занять із зазначенням теми).

        4. Робота з батьками (форма роботи, тема).

        5. Усна народна творчість (добірка творів на місяць) тощо.     Рекомендується широко використовувати і передбачати календарним плануванням такі види (тематичні, комплексні, комбіновані, інтегровані, контрольні) та типи занять (індивідуально-групові (до 8 дітей), групові (до 15 дітей), фронтальні (вся група). В жодному випадку не допускається пропущення в календарному плануванні окремих видів занять та діяльності дітей: пішохідні переходи, усі види ігор, праця, театралізована діяльність, розваги, фізкультура на свіжому повітрі, екскурсії, самостійна художньо-продуктивна діяльність дітей, трудова діяльність тощо.  

Оскільки в основу Базового компонента покладено особистісно орієнтовну модель дошкільної освіти, освітяни мають свідомо і з розумінням справи поставитися до поступового переходу від навчально – дисциплінарної моделі до особистісно орієнтованої: у навчально-дисциплінарній моделі освіти центральною фігурою, розпорядником життя дитини виступає педагог, основним життєвим контекстом – навчальна діяльність (заняття), а основними досягненнями – знання, уміння, навички; центральною фігурою особистісно орієнтованої моделі освіти, розпорядником життя є дитина як його активний суб’єкт, життєвим контекстом – особистісне буття, діяльність, основними досягненнями – життєва компетентність дитини. Перехід до особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти – професійне завдання кожного педагога. Суть особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти – навчання і виховання особистості з максимальною можливою індивідуалізацією, створенням умов для саморозвитку і самонавчання. Це такий тип навчання і виховання, який ґрунтується на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, вільного обміну думками, авансуванні успіху. Зміст особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти багато-компонентний.  Він має включати не лише знання, вміння і навички, а й способи практичної діяльності, творчий досвід дитини. Якість освіти при особистісно орієнтованій її системі повинна бути такою, яка задовольняє вимоги БКДО (державні стандарти дошкільної освіти). Стратегія сучасної особистісно орієнтованої дошкільної освіти – випереджальний розвиток особистості кожної дитини, враховуючи її вікові та індивідуальні особливості. Навчання і виховання в умовах особистісно орієнтованої педагогічної системи повинне бути гуманним, ефективним, без авторитаризму та постійних повчань, спрямоване на розвиток пізнавальної активності дитини. Широке впровадження особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти в життя гальмується через інерцію педагогів, що пов’язане з тривалим досвідом застосування легшої в управлінні дитячим колективом авторитарної моделі, традиційних способів організації навчання (Н.Гавриш). Завдання особистісно орієнтованого підходу до дитини: збагачення її духовної культури; формування в дитини високого рівня моральності; забезпечення повноцінного гармонійного розвитку дитини (С. Кулачківська). Реалізованість особистісно-орієнтованого підходу до дітей: використання диференційованих завдань; робота в групах, парах; відзначення успіхів; активізація кожної дитини; свобода вибору матеріалів; об’єднання дітей в групи; надання можливості для самореалізації; наявність дидактичних матеріалів для кожної дитини.

Зміст освітньої роботи в закладі визначено Базовим компонентом дошкільної освіти (нова редакція), Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (нова редакція).

 

Планування роботи  буде здійснюватися з дотримання нормативно-правових документів:

  • наказ МОН «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» від 13.05.2015 № 520/26965
  • наказ ДСЯОУ «Про затвердження Методичних рекомендацій з пи­тань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти» від ЗО. 11.2020 №01-11/71
  • лист МОН «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік» від 07.07.2021 № 1/9-344

      Орієнтовний розклад організованої діяльності протягом дня  було складено з урахуванням Гранично допустимого навантаження ( наказ МОН від 20.04.2015 № 446),  відповідно пріоритетних напрямів дня згідно розкладу, з передбачено раціональність чергування видів діяльності, зокрема: пізнавальної, пошуково-дослідницької, конструктивно-будівельної, рухової та організована діяльність.

Під час організації освітнього процесу педагоги використовують наступні форми організації дітей:

–     спеціально організована навчальна діяльність: інтегровані заняття,  освітні ситуації, ігри-подорожі, ігри-стратегії, «кулінарні заняття», екскурсії, спостереження тощо.

–     самостійна діяльність дітей (художня, рухова, мовленнєва, ігрова, трудова, дослідницька і т. ін.).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.